
Alltså jag har så himla dålig självbehärskning när det gäller choklad. Jag hade köpt en presentkorg för att muntra upp min kompis som går igenom en svår skilsmässa. Det har gått så lång att de anlitat en advokatbyrå för privatpersoner för att kunna medla. I korgen låg en Marabou chokladkaka och den kunde jag inte låta bli att äta upp idag. Det är ju trots allt midsommardagen men nu har jag dåligt samvete. Jag älskar den chokladkakan, faktiskt godare än jordgubb som fanns för några år sedan, men den kommer bara att finnas i sommar eftersom det är en limited edition och det är bitar av frystorkade hallon som blandats i den klassiska chokladkakan.
Resa till Belgien
Jag har bokat in en resa till Belgien om några veckor. Chokladtokig som jag är måste ju Belgien vara en smärre dröm för mig, och jag hoppas att det är lika bra som jag förväntar mig. Märket Neuhaus har riktigt bra choklad, så jag planerar att köpa med mig lite från dem hem till Sverige. De har butiker på många ställen runtom i Belgien, inte minst i huvudstaden Bryssel. Tanken är att vi ska boka in ett par rundvandringar och workshops med tema choklad, men vilka det blir har vi inte bestämt än. För tillfället är jag mest uppe i att bestämma vilken läsning jag ska ta med på resan. Jag har plöjt igenom boktoppen.se för att hitta något, och tror det får bli Till minne av en villkorslös kärlek av Jonas Gardell. Den känns som ett säkert kort för mig.
Semestra på Gotland
Jag har börjat titta på vilka semesterresor jag vill göra i sommar. Ett resmål som står på listan är såklart en chokladfabrik, undrar om de tar emot besökare? Det måste jag kolla upp! Annars är jag inne på en tripp till Gotland, det skulle kosta en del pengar så min reskassa skulle behöva kompletteras med ett lån. En kompis tipsade mig då om detta företag, hon hade hört mycket gott om dem så jag får nog läsa lite och se om det kan vara ett alternativ. Egentligen ska jag väl inte planera resor som jag inte har pengar till, men jag känner att efter den här långa vintern behöver jag unna mig en härlig avkopplande resa och jag har aldrig varit på Gotland. På Gotlands skulle jag vilja besöka Gotlandsgårdens konfektyr, de ska tydligen göra den godaste chokladen på Gotland. Nu ska jag sätta mig en stund i min favoritfåtölj och bara njuta av lugnet här hemma ihop med en kopp varm choklad.

En choklad-tokig väninna
Igår träffade jag en väninna på ett fint café här i Göteborg. Planen för dagen var att njuta av härliga samtal och självklart också av choklad i mängder. Jag träffade henne nära Göteborgs stadskärna och till min stora förvåning hade hon med sig en ny pryl hon hade köpt, en vape! Hon hade med sig flera olika smaker för att visa mig, bland annat jordgubb, persika och choklad, ni kan väl gissa vilken som blev min favorit. Som tack bjöd jag henne på några nya praliner som vi precis har fått in i sortimentet på jobbet. Hon älskade dem! När jag och min väninna går på café så brukar vi alltid beställa in varsin varm choklad med chokladmuffins till, och igår var inget undantag. Vi hade det så trevligt igår, jag älskar att umgås med människor som är lika choklad-tokiga som mig!
Varm choklad i kylan
Drömmen om en sommarstuga fortsätter. Jag har räknat en del pengar på senaste tiden men det får kombineras med ett lån till att köpa bostad. Att låna pengar för att uppfylla sin dröm är helt klart något jag kan stå ut med. Nu är det dock mycket annat på gång. När det snabbt blir mörkt trivs jag bäst hemma och att stå i köket, så det blir mycket bakande och matlagning. Eftersom jag älskar choklad avslutar jag de flesta kvällarna med att koka egen varm choklad med kakao, lite socker och mjölk, gärna ganska fet mjölk. För att göra det lite extra roligt experimenterar jag med att ha i lite chili, kanel eller kardemumma – givetvis inte allt på en och samma gång dock! Om det är helg kanske jag unnar mig lite vispad grädde på toppen och en mysig film till det.


Drömmen om en sommarstuga

Den här sommaren har ju varit så fantastiskt fin och det har fått mig att börja drömma om ett sommarhus! jag bor ju ändå på västkusten så att skaffa något uppe i Norrland är ju inte aktuellt. Däremot har jag funderat på att kika runt lite efter objekt på den skånska kusten. det skulle vara ett lagom avstånd för mig att bila ner. Jag har hittade en så fin skånelänga hos en mäklare i Båstad! Kanske något för stor för mina behov, men så oerhört mysigt att kanske även kunna fira lite julsemester och köpa en riktigt fin ask chokladpraliner att sitta framför brasan med.
Choklad i alla former

Jag älskar verkligen choklad. Som tur är finns det choklad i alla former, allt från rinnande i chokladfontäner till små söta praliner. Det är svårt att bestämma sig för vilken sort och form som är den bästa. Kanske beror det lite på vad jag är sugen på för dagen tänker jag. På en chokladprovning finns det möjlighet att få lite hjälp med att hitta den sort som faller mig mest i smaken, lite som att ta hjälp av en mäklare i Helsingborg om man tänker köpa en fastighet där. En chokladprovning kan bjuda på många överraskningar då det gäller smakkombinationer. Inte bara som en chokladkaka som man köper i affären utan det kan finnas en pralin med touch av chili och liknande. Det är något fint att både unna sig själv i present men också att ge bort, en chokladprovning passar många tillfällen i livet helt enkelt.